מטרת כתיבת התוכן ברורה, נכון?
- שגולשים יקראו את התוכן
- שישתכנעו לבצע רכישה או לפחות ליצור קשר
- שהתוכן יוביל לקידום בגוגל (קידום אורגני במעלה תוצאות החיפוש)
יש עוד מטרות כמובן, אם כי, אין ספק שאלה הן המרכזיות והחשובות לך מכל. וכדי שנהיה ברורים ומדוייקים אנחנו מתייחסים לכתיבת תוכן לאתרים ולא להעלאת סטורי באינסטוש. לשם המחשת הדברים נתמקד ברשותך בשני ספקי שירותים: כותב תוכן למול חברות כתיבת תוכן.
התוכן הכתוב הוא בעצם סמנכ"ל השיווק הדיגיטלי שלך.
המפגש שלך עם הגולש מתבצע במגרש הביתי שלך – אתר האינטרנט. אין שם אף אחד שייתן יחס לגולש מלבד התוכן. אבל התוכן באתר הוא כמו מריונטה המופעלת ע"י הכותב. בין אם הוא עצמאי ובין אם זו חברת כתיבת תוכן גדולה – התהליך הוא אחד. הנה רשימת ה"מוכרח לדעת/לעשות" של כותב התוכן, אההה… סליחה… יש לו תואר: סמנכ"ל השיווק הדיגיטלי שלך:
ללמוד את העסק שלך
כותב התוכן – הוא ולא אחר – צריך לראיין אותך, ועדיף ביקור פיזי בעסק שלך, כדי ללמוד את: התנהלות העסק, פילוח לקוחות והגדרת קהלי מטרה, אפיון הקהלים, המוצרים/שירותים המוצעים, יתרונות חסרונות, ה-USP (המבדל בינך לבין המתחרים)… ועוד.
להפוך כל אבן בשטח
הכותב חייב ללמוד את הקטגוריה ומתוקף כך גם את המתחרים: מה הם כתבו, איך הם פנו ללקוחותיהם, ההצעות השיווקיות שלהם, ערוצי הפעילות ברשת או כל נתון אחר שיכול ללמד ולסייע בכתיבה
להכיר את השגעונות של "בעל הבית"
זו נקודה קריטית לעניין הקידום בגוגל. כותב תוכן חייב להכיר את הדרישות של גוגל מהתוכן הכתוב למטרות הקידום האורגני:
- רלוונטיות לנושא המאמר
- שילוב מילות המפתח במקום ובמינון הנכון
- עיצוב טקסט שמזמין לקריאה (לא עיצוב האתר אלא עיצוב התוכן בלבד) חלוקה לפסקאות, כל פסקה עוסקת בנושא הכותרת שלה
- אורך משפט וכמות מילים מקסימלית שהוא יכיל (כן גם כאן יש לגוגל דרישות)… ועוד קשת רחבה של כללי "עשה" ו"אל תעשה".
לדעת לדבר עם הגולש
כאמור, אין מישהו אחר שיעשה את זה למעט כותב התוכן. לדבר? פשוטו כמשמעו. אני מדבר איתך מהרגע שנכנסת לדף התוכן הזה. פונה אליך בגוף שני, שואל שאלות, עונה בהתאם לתשובות שענית לעצמך בלב (כי השאלות הובילו לתשובות שאני רוצה שתחשוב עליהן). זו דרך אגב הדרך לתת לגולש תחושה של "ביחדנס": מכירים אותי, מתייחסים אלי, מדברים עלי ועל הצורך שלי, מציעים לי פתרונות שמתאימים לי, נותנים לי מידע חשוב. זו אחת מהטקטיקות להסיר מכשולים והתנגדויות.
לייצר בידול
יתכן וזה היה צריך להיות הסעיף הראשון. למרות זאת, בחרתי לחתום בו את רשימת ה"חייב לדעת/לעשות" כי יש ליצירת בידול תפקיד סופר חשוב. יותר מידי אתרים מאותה קטגוריה נראים וכתובים כמעט אותו הדבר כאילו מדובר בתוכן אחד שנכתב לכולם עם שינויים מזעריים. רוצה בידול? רוצה תוכן שעובד? תנאי בסיסי – תוכן מקורי.
כיצד חברות כתיבת תוכן עומדות בחמשת הכללים שמנינו כרגע
המציאות מראה תמונה קצת שונה. מתברר שחברות רבות (לא כולן, חלילה) המציעות סל שירותים הכולל כתיבת תוכן, הן בעצם חברות ניהול מדיה או קידום אתרים. התוכן הכתוב הוא רק כלי אחד מתוך ארגז הכלים שלהן. כאשר מונח על שולחן פרויקט כתיבת תוכן הן בדרך כלל מעבירות את העבודה לכותב תוכן חיצוני. לעיתים בצירוף בריף כללי שנותן לו מושג מינימלי עליך, על השוק ועל נושא המאמר. לעיתים הסבר קצר בעל פה. והגישה היא:
שיכתוב 250-300 מילים, אנחנו כבר נטפל בקידום בגוגל בדרכים שלנו. מכאן גם מגיעות הצעות מחיר שבוודאי נתקלת כדוגמתן בחיפוש בגוגל בעלויות של 16 ₪ לתוכן… 30 ₪ לתוכן… וכדומה. כמה איכותי ויעיל יכול להיות תוכן שזו עלותו? ומה עם הגולש….. מה הוא יקרא? מה ישכנע אותו? מה יגרום לו לרכוש או להשאיר פרטים? מדוע שיעדיף אותך על פני המתחרים?
לכן אין לך מה לצפות שבמחיר הזה:
- מישהו "ישרוף זמן" כדי לראיין אותך ובטח שלא לבוא עד אליך לבית העסק
- שיבוצע לימוד כלשהו על הקטגוריה מעבר לבריף הדליל שכותב התוכן מקבל לידיו.
- שהכותב מסוגל לכתוב תוכן על פי דרישות גוגל. ואם יש לו ידע למה שיתאמץ?
- ובוודאי שאין מה לקוות לבידול כלשהו בינך לבין המתחרים כשמרבית הטקסטים יותר דומים למשוכפלים מאשר למקוריים
וכמו שנאמר:
אני לא מספיק עשיר לקנות בזול
האמת, זה ממש לא עניין המחיר או העלות. זה עניין של בחירת סמנכ"ל שיווק. מי שיבחר סמנכ"ל (כותב תוכן) ברמה גבוהה כנראה ישלם עוד שקל אבל ישב בשורה הראשונה בקונצרט ומי שלא… יתמקם באולם או ביציע. ולסיכום העניין אדגיש שתי נקודות שהן גם סוג של פילטר שיסייע לך בבחירת כותב התוכן לאתר שלך:
- ככל שמחיר כתיבת התוכן נמוכה יותר כך גם הסיכוי לתוכן איכותי נמוך יותר. ולך יש בוודאי עין מנוסה שיודעת להבחין בהצעות שהן: TO GOOD TO BE TRUE
- אם כותב התוכן לא מקיים איתך שיחה אישית לפני הכתיבה כנראה שגם התוכן לא ידבר באופן אישי עם הקורא ולכן לא רק שלא חסכת גם לא הרווחת.